Hoe stevig sta jij in je schoenen? (vervolg)

In ons vorige artikel hebben we 3 tools besproken die je helpen om, ondanks turbulentie in je leven, gewoon stevig in je schoenen te blijven staan.

Heb je dit artikel nog niet gelezen ,doe dat dan nog even.

In dit artikel gaan we verder met nog eens 3 antwoorden op de vraag; “Hoe sta ik steviger in mijn schoenen?”

Nog meer persoonlijke power en eigenaarschap dus.

Antwoord 4:    Manage je verwachtingen.

Er valt niet aan te ontkomen, we hebben duizend en een verwachtingen naar onszelf toe maar vooral naar anderen. Van veel van deze verwachtingen zijn we ons niet eens bewust omdat we ervan uitgaan dat anderen dezelfde waarden en normen hebben als wij en ze dus ook automatisch hetzelfde denken als wij.

Helaas. Mismatch van verwachtingen zijn legio en blijken bijvoorbeeld uit uitspraken als:

  • “Ik was in de veronderstelling dat ….”
  • “Ik was er juist van uitgegaan dat ….”
  • “Omdat we dat normaal ook zo doen, heb ik maar …..”

Verwachtingen, in het Engels ‘Assumptions’, kunnen veel schade berokkenen wanneer ze niet blijken te kloppen. Niet alleen schade op materieel gebied maar vooral ook in de relaties met anderen.

Verwachtingen die uiteindelijk niet kloppen zijn een soort van landmijn waar vroeg of laat op getrapt wordt.

‘Assumptions are the mother of all screwups’

leiderschap

Hoe manage je je eigen verwachtingen?

  1. Op de eerste plaats is het belangrijk dat je bij jezelf ontdekt weke verwachtingen je hebt ten aanzien van anderen.
  2. Daarna is het zaak om deze verwachtingen daadwerkelijk concreet uit te spreken naar degene die het betreft.
  3. De laatste stap is aandachtig luisteren naar de reactie van de ander. Is deze bereid aan je verwachtingen tegemoet te komen? Zo ja; top!  Zo nee; ga dan op zoek naar een compromis door te vragen waar de ander je dan wél in tegemoet wil komen.

Antwoord 5:     Geef (op de juiste manier) Feedback

Over Feedback wordt heel veel geschreven en iedereen is het erover eens dat Feedback een onmisbaar onderdeel is van een goede communicatie. Tot zover het goede nieuws.

Het minder goede nieuws is dat Feedback nog steeds onvoldoende in praktijk wordt gebracht en/of op een verkeerde manier wordt ingezet. In het verleden hebben we al meerdere artikelen aan dit thema gewijd. Lees bijvoorbeeld dit uitgebreide artikel nog eens.

Een superlatieve vorm van Feedback is het stellen van je eigen Grenzen. In onze praktijk merken we dat dit thema volop leeft bij mensen maar dat het daadwerkelijk stellen van persoonlijke grenzen een ondergeschoven kindje blijft. Dit met alle negatieve emotionele gevolgen voor degene wiens grenzen het betreft.

De belangrijkste reden om het niet te doen is de angst dat het stellen van grenzen de relatie met de ander schade toebrengt.

Het tegendeel is echter waar: Je grenzen aangeven vanuit je eigenaarschap verbetert juist je relaties.

Relaties zijn wederkerig en gebouwd op wederzijds vertrouwen en respect. Anderen hebben meer respect voor je wanneer je je grenzen aangeeft en zullen je dus automatisch beter gaan behandelen. Van jouw kant ontstaan zo minder frustraties waardoor je ook respectvoller en effectiever met anderen om kunt gaan.

En ja…..Het blijft gemakkelijker gezegd dan gedaan 🙂

feedback

Antwoord 6:     Pak zaken eens wat minder persoonlijk op.

Herken je het; iemand zegt iets en jij voelt je boos, verdrietig, aangevallen, etc. Vervolgens is het logisch dat je reageert op deze uitspraken van die ander.

Dit ‘over en weer’ ontaard dan vaak in ‘welles nietes’ of een discussie of zelfs ruzie.

Het verloopt anders wanneer je je realiseert dat alles wat iemand tegen je zegt, eigenlijk helemaal niets te maken heeft met jou! Alles wat anderen tegen je zeggen komt nl. uit hun eigen ‘koker’, hun eigen referentiekader van opvattingen, frustratie, pijn, ervaringen etc.

Even kort door de bocht; je mag uitspraken dus allemaal laten waar ze thuishoren; bij degene die de uitspraken doet.

Lees dit artikel nog eens voor meer uitleg.

‘Wat anderen zeggen of doen is niet zo interessant. Wat wél interessant is om te weten waaróm ze dat zeggen of doen.’

leiderschap

We weten dat dit advies lastig in de praktijk te brengen kan zijn. Ons EGO zit ons namelijk geregeld in de weg. Daarom nog een aanvulling die je verder zal oefenen in leiderschap en stevig in je schoenen staan:

Oefen je eens in deze gedachtegang:

Wat een ander zegt is helemaal van hem of haar. Het komt uit zijn of haar ‘Koker’ en heeft niets met jou te maken. Het wordt slechts op jou geprojecteerd. Je hoeft dus eigenlijk niet eens te reageren!

Echter: Jouw irritatie, boosheid, verdriet, etc. over wat een ander zegt, is helemaal van jou. JIJ bent immers getriggerd. Het komt uit jouw ‘koker’ waar niets van de ander bij zit.

In plaats van dus telkens te reageren naar de ander is het wijzer om, wanneer je getriggerd wordt, te kijken naar wát het precies is wat jou irriteert, boos of verdrietig maakt. Je zult mooie ontdekkingen doen.

En nu?

Je hebt nu enkele waardevolle tools in je gereedschapskist die je verder helpen om stevig in je schoenen te staan. Tools moeten echter gebruikt worden anders verroesten ze. Mocht je daarom vragen hebben of even willen sparren, klik dan op de groene button rechtsboven en boek meteen je afspraak.

Kijk daarnaast ook eens naar ons leiderschapsprogramma ‘Lead the way you love’. In dit jaarprogramma ga je pas echt ‘Stevig in je schoenen staan!’

Een reactie op “Hoe stevig sta jij in je schoenen? (vervolg)

  1. Michiel zegt:

    Wat een fantastisch artikel. Het vorige trouwens ook.
    Ik lees nooit mijn mail in de vakantie maar ben blij dat ik dat nu wel gedaan heb. Thanks W2 Insight!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven