Teamcommunicatie, 5 tips voor een optimale samenwerking

Teamcommunicatie als basis voor succes!

Succesvolle teams komen niet uit de lucht vallen. Om succesvol te zijn moeten mensen in een groep naar elkaar toe groeien, aan elkaar wennen en leren om effectief met elkaar in in het team te communiceren. Dat is niet altijd even gemakkelijk en gaat met vallen en opstaan gepaard. Om je op weg te helpen, geven we je in dit artikel 5 tips om snel te komen tot de basis van elk succesvol team; een goede teamcommunicatie.

1) Wees gul met complimenten


Complimenten vervullen een belangrijke rol bij het leren en ontwikkelen van iedereen omdat ze ons sturen in welk gedrag effectief of gewenst is. Complimenten zorgen daarnaast voor een ontspannen, positieve sfeer en versterken de band tussen mensen. Door het geven van complimenten laat je zien dat je bij iemand betrokken bent en dat je aandacht hebt voor de ander.

Een compliment doet wonderen. Je spreekt waardering uit voor een kwaliteit of het positieve gedrag van de ander. Een compliment is goed voor het (werk)plezier, je eigen zelfvertrouwen en natuurlijk de teamcommunicatie. Wanneer je een compliment krijgt, leidt dit ertoe dat je (nog) meer het beste uit jezelf wilt halen: je voelt je empowered.

2) Voorkom mis – communicatie in je team

We hebben het hier al vaker over gehad. Miscommunicatie is het gevolg van teveel uitgaan van je eigen veronderstellingen en te weinig navragen of checken bij de ander. Lees dit artikel nog eens.

Ons eigen referentiekader is voor onszelf te vaak leidend en als vanzelf gaan we er onbewust van uit dat dit klopt. Helaas is dat veel minder het geval dan we zouden willen.

teamcommunicatie

Het helpt je enorm wanneer je je hiervan bewust word. Je gaat dan automatisch meer checken bij de ander of je dingen goed ziet. Kortom: Check, Check, Doublecheck .

3) Tijd voor Feedback

Feedback geven betekent dat je de ander laat weten wat je vindt van zijn prestaties of zijn gedrag. Er wordt heel veel over feedback geschreven. Helaas wordt feedback nog te weinig daadwerkelijk en effectief toegepast. Feedback is een belangrijk onderdeel van teamcommunicatie!

Door effectief feedback te geven stel je anderen in staat het beste uit zichzelf te halen. Hetzelfde geldt voor jou wanneer je actief vraagt om feedback over jouw eigen functioneren.

cadeau

Feedback is niet hetzelfde als kritiek. Door feedback te geven laat ze zien dat je belang neemt in de prestaties van de ander. Feedback is in de waarste zin van het woord een echt ‘Kadootje’. Lees dit artikel nog eens en je weet wat we bedoelen.

4) Weet waar je met je team naar toe wil.

stip
  • Waar wil je met je team naar toe?
  • Wat is jullie ‘Stip op de horizon’?
  • Wat willen jullie samen bereiken?

Wanneer je een duidelijk antwoord hebt op deze vragen, heeft dat een stevige positieve impact op de teamcommunicatie; het team weet waar het voor staat en wat er gedaan moet worden en spreekt a.h.w. dezelfde ‘taal’.

5) (Persoonlijk) Leiderschap

leiderschap

Leiderschap komt in het kort neer op het innemen van de juiste plek in het team en verantwoordelijkheid nemen voor wat op jouw bordje ligt. Het vraagt er ook om dat je anderen in je team aangeeft wat je van hen verwacht of wat je evt. van hen nodig hebt. Ook hier dus weer teamcommunicatie. Wil je meer weten; dit is wat Wikipedia erover zegt.

Een prachtige tool die je hierbij helpt, hebben we in een eerder artikel besproken. Pak dat er ook nog even bij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven