Mobile menu

artikelen

Waarom juist succesvolle leiders ’kleur’ bekennen.

 

3 tips die zorgen voor je succes met teams

Heb jij het ook al meegemaakt; collega’s die plots anders tegen je praten en het hebben over je ‘rode’ gedrag in een vergadering of je typisch ‘blauwe’ manier in de aansturing van je teams?
Vanwaar die kleuren? Wat heb je er in hemelsnaam aan?

Met dit artikel laten we je zien hoe de vork nu precies in de steel zit.
Nog belangrijker: je krijgt 3 tips die jij als ondernemer, directeur of leidinggevende meteen in je voordeel kunt gebruiken bij het aansturen van je teams.
Als bonus vertellen we je aan het einde ook nog iets over optimale team-samenstelling.

Al genoeg gelezen en nieuwsgierig geworden? Wil je nu al weten hoe jij door dit ‘kleurendenken’ een optimale organisatie en teams krijgt? Plan dan alvast een 15 MINUTEN GESPREK in onze online agenda!

Tip 1: DENK IN KLEUR!
Het indelen van organisaties in kleur is de verdienste van wetenschappers op het gebied van organisatieontwikkeling zoals bijvoorbeeld Graves en DeCaluwé. Dit ‘kleurendenken’ wordt nu niet alleen meer op organisaties, maar ook op teams en individuele teamleden toegepast. Ons prachtige instrument Personalcolor brengt bijvoorbeeld voorkeursgedrag van iemand in beeld en zet het zelfbeeld van de betreffende persoon naast het beeld van hoe anderen deze persoon ervaren (360 graden feedback). Waardevolle inzichten gegarandeerd!
In Personalcolor wordt het persoonsprofiel uitgedrukt in de nu gebruikelijke 4 kleuren, te weten: Rood, Geel, Groen en Blauw.

Betekenis
(Probeer ook jezelf eens te herkennen!)
Rood representeert daadkracht, focus en doelgerichtheid. Mensen die als ‘Rood’ worden getypeerd, zijn gedreven, resultaatgericht, extravert en gefocust op winnen. In communicatie met anderen zijn ze direct, sturend en soms (te) kort door de bocht. Ze zijn niet bang voor confrontaties en hanteren regelmatig de uitspraak: “Wrijving maakt glans”.

Geel typeert creativiteit, optimisme. Mensen met een Geel profiel zijn extravert en mensgericht, gaan gemakkelijk contacten aan. Ze houden van gezelligheid. Uitbundig en creatief als ze zijn, hebben ze vaak een hekel aan regels en kaders. Ze denken liever ‘Out of the box’. Ze staan graag in het middelpunt en vinden het niet prettig om genegeerd te worden.

Groen staat voor eigenschappen als: betrouwbaar, stabiel en gericht zijn op de ander. Communicatie is zeer belangrijk en ze weten zich goed in de ander te verplaatsen. Het zijn de zgn. “mens-mensen”. Als zodanig zijn ze ook wat meer introvert en hebben ze veel moeite met types die gaan voor resultaat en hierbij minder stilstaan bij menselijk aspecten.

Blauw tenslotte staat voor correct en precies gedrag. Mensen met een Blauw persoonsprofiel houden van structuur, regels en duidelijkheid. Het zijn denkers die zaken analyseren voordat ze een beslissing nemen. Ze gaan zorgvuldig te werk en gruwelen van de nonchalance van bijv. de ‘Gele’ types. Ze vinden het soms ook lastig om kritiek te krijgen.

Tip 2: ALLES IS WAARDEVOL
Elk van de genoemde kleuren heeft dus zijn eigen kwaliteiten en een specifieke wijze van kijken naar anderen en naar de wereld. We kunnen het ook niet vaak genoeg zeggen: Elke ‘kleur’ is waardevol!
De ‘kleuren’ vullen elkaar aan en samen bepalen ze het SUCCES van je team(s).
Dit betekent ook dat je ervoor zorgt dat iedereen het werk doet en de bijdrage levert die past bij zijn eigen ‘kleur’. Bijvoorbeeld: Iemand die voornamelijk creatief is (Geel) laat je niet de administratie doen. Dat is meer het gebied voor iemand die correct en precies is in zijn werk (Blauw). Iemand die sociaal en ondersteunend is (Groen), geef je geen veeleisende acquisitiebaan met hoge omzettargets. Dat is het gebied van Rood.

Tip 3: LEER JE TEAMLEDEN DEZELFDE TAAL!
Zorg ervoor dat ieder van je teamleden weet wat zowel zijn of haar eigen ‘kleur’ is als die van alle andere teamleden. Dit zorgt ervoor dat je teamleden ook elkaars sterke en zwakke kanten leren kennen en elkaar kunnen helpen. Zo voorkom je dat teamleden onvoldoende samenwerken of elkaar bekritiseren omdat ze geen begrip voor elkaar hebben. Creëer wederzijds begrip, samenwerking en open communicatie!

Wil jij als directie of leidinggevende praktische tools om je medewerkers goed te laten samenwerken door ze optimaal aan te sturen?
Plan dan een 15 MINUTEN GESPREK met ons in!

PersonalcolorBonustip: TEAM-SAMENSTELLING
Teams groeien en bij het aannemen van nieuwe mensen is het begrijpelijk dat de selecteur onbewust een voorkeur heeft voor kandidaten die ‘zijn kleur’ hebben. In de praktijk komen we dan ook geregeld teams tegen die qua kleur te eenzijdig zijn samengesteld. Je kunt je voorstellen wat het voor het team of de organisatie betekent wanneer één kleur in je team(s) is oververtegenwoordigd terwijl de kwaliteiten van de andere kleuren ondervertegenwoordigd zijn of zelfs ontbreken.
Herken je dit in jouw organisatie? Bouw dan geleidelijk aan teams waarin alle ‘kleuren’ op de juiste manier vertegenwoordigd zijn.
Wees hierbij tevens erg zuinig op het reeds aanwezige talent
!

Klik hier en lees meer over Personalcolor.

Plaats uw reactie.