Mobile menu

artikelen

Virtuoos Leiderschap

Onlangs verscheen het boek ‘Return on Character’ van Fred Kiel, een bekend consultant die menig Fortune 500 CEO heeft begeleid .

“Bedrijven zijn te veel gefixeerd op de Return on Investment” aldus Kiel. “Ze zouden echter bezig moeten zijn met Return on Character, omdat dit veel méér bijdraagt aan hetzelfde resultaat.”

Kiel heeft ontdekt dat CEO’s die sterke morele principes hebben, betere resultaten leveren en dat de best presterende bedrijven leiders hebben die actief morele waarden toepassen om duurzaam succes voor zichzelf en hun organisatie te realiseren.
In zijn studie heeft Kiel talloze CEO’s ondervraagd over gedrag en overtuigingen, die hun morele karakter onthulden. Nog belangrijker; hij ondervroeg ook hun medewerkers!

De beste tien leiders kregen het predicaat ‘virtuoos leider’, omdat zij en hun teams optimale karaktertrekken lieten zien op de werkvloer. Virtuoos Leiderschap!
De tien leiders die het laagste scoorden waren zeer op zichzelf gericht. Hun medewerkers omschreven hen als mensen die erop uit waren om zichzelf te helpen, zonder aandacht voor een ander.

Kiel meldt dat de virtuoze leiders bijna vijf keer meer ROI leveren dan hun tegenhangers die op zichzelf gericht zijn. Ze hebben ook een betrokkenheid van medewerkers die 26% hoger ligt en hun bedrijven laten een aanzienlijk lager risico zien op oa. fraude, misstanden en rechtszaken.

Kiel specificeert vier karaktertrekken als basis voor zijn onderzoek die ook als leidraad kunnen dienen voor zelfonderzoek:

1. Integriteit: het spreken van de waarheid; consequent handelen naar je principes, waarden en overtuigingen. staan voor datgene dat juist is en je houden aan beloftes.

2. Verantwoordelijkheid: eigen verantwoordelijkheid nemen, vergissingen en fouten toegeven en laten zien dat je begaan bent met het algemeen welzijn.

3. Vergevingsgezindheid: het loslaten van andermans en de eigen fouten en het focussen op wat er allemaal goed gaat in plaats van wat er fout is.

4. Compassie: je inleven in anderen, anderen empoweren, actief voor anderen zorgen en je verbinden aan andermans ontwikkeling.

De eerste twee karaktertrekken staan in verbinding met het hoofd, de laatste twee met het hart.
Natuurlijk kan ons gedrag in verschillende situaties variëren, maar Kiel is met name geïnteresseerd in onze standaard reacties.

Een interessant aspect was dat de virtuoze leiders vaker een mentor hadden en veel actiever bezig waren met zelfreflectie.
De op zichzelf gerichte leiders hadden een wereldvisie die erop neerkwam dat iedereen voor zichzelf moet opkomen en dat het recht van de sterkste geldt.

Virtuoze CEO’s geloven dat je mensen kunt vertrouwen totdat het tegendeel bewezen is en dat een CEO een genereuze, respectvolle leider moet zijn die zijn mensen helpt bij het ontwikkelen van hun loopbaan.
Hun visie is dat ze er zijn om winst te maken én om van de wereld een betere plek te maken.
Virtuoze leiders maken zich geen zorgen over de eigen loopbaan. Ze hebben hun focus gericht op het doen van datgene dat goed is voor hun bedrijf en weten dat dat dan ook goed uitpakt voor henzelf.

Andere CEO’s zijn voornamelijk gericht op hun eigen carrières en op financiële zekerheid.

Denk echter niet dat die virtuoze leiders watjes zijn! Integendeel!
Het zijn slimme, vastberaden leiders die hun mannetje staan wanneer dat nodig is. Daarbij echter blijven ze zorgzaam en respectvol naar anderen, terwijl ze de druk opvoeren om tot betere resultaten te komen.

Nieuwsgierig geworden?
Op zijn website www.returnoncharacter.com kun je een vragenlijst invullen die vervolgens aangeeft waar jij ongeveer zit op de schaal van zelfgericht tot virtuoos leider.

Tot slot: Return on Character gaat niet om altruïsme. Kiel benadrukt dat het gaat om het genereren van betere bedrijfsresultaten. Hij heeft de statistieken om dat te bewijzen!

Hoe kun je nog virtuozer worden in jouw leiderschap? Deel je mening in een comment!
Natuurlijk denken we ook op dit gebied weer graag met je mee!

Hier nog een link voor een mooie video over dit thema:

Plaats uw reactie.