Vertrouwen en Identiteit

In onze vorige blog hebben we het gehad over het belang van vertrouwen. Vertrouwen berust op gemeenschappelijke waarden en overtuigingen. Wanneer er vertrouwen is, durven we méér risico’s te nemen, méér te ontdekken, méér te genieten en méér te ondernemen. In de marketing is dit natuurlijk een bekend fenomeen; bij het leggen van een goede klantrelatie is vertrouwen essentieel. In de manieren waarop organisaties proberen om dit vertrouwen van hun klanten te krijgen, zien we op dit moment twee stromen ontstaan: de manier van de ‘Donut’ en de manier van de ‘Magneet’. Veel bedrijven geven ongelooflijk veel geld uit aan marktonderzoeken en willen op die manier eigenlijk maar één ding te weten komen: wat zijn de doelen, achtergronden en behoeften van de mensen die zij proberen te bereiken om hier zo perfect mogelijk op aan te kunnen sluiten. Het is alsof een onbekende je eerst het hemd van je lijf vraagt om je vervolgens met je eigen informatie te doen geloven dat hij je beste vriend is. Zou jij zo iemand vertrouwen? Dat is de manier van denken van de ‘Donut’ met als focus imago, omzet en prestatie. De donut vraagt zichzelf af: •  Hoe kan ik meer winst maken? •  Hoe krijg ik meer klanten? •  Hoe kan ik meer verkopen? •  Waar zit het gat in de markt waar ik in kan springen? De donut: •  Vult de buitenkant in, los van de binnenkant •  Weet niet wat hij belooft aan wie •  Bouwt zijn organisatie om een markt •  Kiest niet, maar wil iedereen als klant. Gelukkig komen er steeds meer bedrijven en organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen, die iets willen betekenen en de wereld een stukje beter willen maken. Organisaties die daadwerkelijk uitstralen waar ze in geloven, creëren een gevoel van vertrouwen bij mensen die in diezelfde waarden en overtuigingen geloven. Dat zijn de ‘Magneten’. De magneet is niet gericht op imago, maar op identiteit; wie wil hij zijn en wat wil hij uitstralen! De magneet vraagt zichzelf af: •  Waarom besta ik? •  Hoe kan ik meer betekenis hebben? •  Wie zou er wat missen als ik er niet zou zijn? •  Welke unieke kracht zit er in mij die nog niet optimaal benut wordt? De magneet: •  Vult daardoor de buitenkant in vanuit de binnenkant •  Weet wat hij belooft en aan wie •  Bouwt een markt om zijn organisatie en •  Kiest, weet precies voor wie hij er wél of niet wil zijn. Vanaf het moment dat wij tijdens een workshop van Kaj Morel met deze unieke manier van kijken naar jezelf als organisatie kennis hebben gemaakt, vullen we regelmatig voor onszelf onderstaand lijstje van vragen in. Als W2 Insight willen we immers niets liever dan een magneet zijn en vanuit ons vakgebied en identiteit onze klanten het beste van onszelf geven. We nodigen je ook uit om voor jezelf of voor je eigen organisatie deze vragen te beantwoorden. Niet eenvoudig maar het levert je gegarandeerd veel inzichten op! Deel ook je ervaringen als comment op deze blog. Dit zijn de vragen waar je je gedachten over wilt laten gaan: (je kunt overigens deze vragen voor diverse gebieden invullen) Ik wil een magneet zijn, want ik ben van betekenis. •   Ik zie in de wereld om mij heen dat… •   Wat ik zou willen zien is… •   Daarom kom ik in actie door… •   Ik ben er voor… •   Ik beloof hen dat… Deze prikkelende visie op identiteitsmarketing is ontwikkeld door Kaj Morel van de Betekenisfabriek (www.betekenisfabriek.nl). We hebben natuurlijk Kaj’ s toestemming om deze in onze blog te gebruiken. Bezoek de website van de betekenisfabriek voor nog meer boeiende informatie omtrent identiteitsmarketing of bekijk Kaj’s video’s op Youtube.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven