Mobile menu

artikelen

Verandering eist leiderschap (deel2)

Over de vos en de haas.

Het Haasje
Ons artikel over manager Haas in de vorige nieuwsbrief heeft het nodige losgemaakt onder onze lezers.
In het algemeen vonden jullie dat manager Haas nog wel meer fouten maakte dan alleen niet zijn plek innemen als leider en het niet of de verandering niet goed communiceren met zijn medewerkers.

Dat zijn wij helemaal met jullie eens!

Artikel gemist gemist; we frissen graag even je geheugen op
Manager Haas was betrokken bij de overname van werkzaamheden van een andere afdeling. Hij vergat de gemaakte afspraken daaromtrent echter te communiceren met zijn eigen afdeling, waardoor er een achterstand van een maand ontstond.

Toen een van de medewerkers van manager Haas de achterstand ontdekte omdat boze klanten zich begonnen te melden, nam deze verontwaardigd  contact op met de afdeling die de werkzaamheden had overgedragen. Deze afdeling was zich echter van geen kwaad bewust.

Manager Haas, die de hele affaire kon volgen in de mails die er vervolgens tussen beide afdelingen over en weer werden gestuurd, hulde zich in stilzwijgen, waar het juist aan hem was geweest om verantwoordelijkheid te nemen en de zaak snel en adequaat op te lossen.

Vak volwassen
Waar het in eerste aanleg natuurlijk al fout ging, was dat manager Haas zijn medewerkers helemaal niet heeft betrokken bij het maken van de afspraken omtrent de overdracht van de werkzaamheden.

Veel managers maken trouwens nog steeds de fout dat ze goede, vak volwassen professionals in dienst hebben maar daar niet optimaal gebruik van maken.
Jammer want je goede mensen kunnen juist jou vertellen hoe jij je zaken als manager perfect geregeld krijgt?

De werkvloer
Een ander punt waarop het fout is gegaan, is dat manager Haas geen flauw benul had van de inhoud van de processen die zich daadwerkelijk afspelen op de werkvloer. Hij had geen idee van wat er nou werkelijk op de werkvloer zou moeten gebeuren om de nieuwe werkzaamheden dagelijks uit te voeren en daadwerkelijk te integreren in de lopende processen van zijn afdeling.
Hierdoor had manager Haas geen enkel idee of de afspraken die hij met de andere afdeling maakte, daadwerkelijk uitvoerbaar waren en of het overeengekomen tijdspad realistisch was.

Vertrouwen
Een manager die zijn afdeling en zijn medewerkers serieus neemt, hoeft niet altijd tot in alle details inhoudelijk op de hoogte te zijn van alles wat er speelt op zijn afdeling. Een goede manager kent de inhoud op grote lijnen, weet wat er bij zijn mensen speelt en vertrouwt erop dat zijn medewerkers dusdanig goed zijn in hun vak, dat ze eventuele problemen zelf kunnen oplossen. De manager zorgt ervoor dat alle randvoorwaarden aanwezig zijn voor zijn medewerkers om hun werk goed te kunnen doen.

Wanneer dit vertrouwen (vooral bij een verandering) echter ontbreekt, ( bij de manager of bij de medewerkers), dan stagneert de ontwikkeling van het team volledig. Vroeg of laat lopen de raderen van zo’n team vast. Daardoor kan een afdeling waar dit soort zaken spelen, ook niet meer verder groeien.

Het hazepad 
Of de situatie nu daadwerkelijk ontstaan is door het ontbreken van vertrouwen, door het ego van manager Haas of doordat manager Haas de hele zaak volledig onderschat heeft, we zullen het helaas nooit weten. Manager Haas heeft namelijk intussen het Hazenpad gekozen en is vertrokken.

Vos
Maar wat heeft die vos er nu dan toch mee te maken zul je misschien denken?

Ken je de uitdrukking: “Wat de vos niet weet, weet de haas ook niet”?
Dat wil zeggen, dat het moeilijk is om iets te weten, als het je nooit verteld is.
Zo zijn we weer terug bij de basis van leiderschap:

Om die reden stuurt W2 Insight je iedere twee weken opnieuw een uitdagend en prikkelend artikel: je kunt dan namelijk niet zeggen dat het je nooit verteld is 🙂

 

Plaats uw reactie.