Teamcommunicatie als basis voor succes!
Succesvolle teams komen niet uit de lucht vallen. Om succesvol te zijn moeten mensen in een groep naar elkaar toe groeien, aan elkaar wennen en leren effectief met elkaar te communiceren. Dat proces verloopt zelden vlekkeloos en gaat vaak met vallen en opstaan. Om je op weg te helpen, geven we je in dit artikel 5 tips voor de basis van elk succesvol team: goede teamcommunicatie.
1) Wees gul met complimenten

Complimenten vervullen een belangrijke rol bij het leren en ontwikkelen van iedereen omdat ze ons sturen in welk gedrag effectief of gewenst is. Complimenten zorgen daarnaast voor een ontspannen, positieve sfeer en versterken de band tussen mensen. Met een compliment laat je zien dat je de ander ziet en waardeert.
Een compliment doet wonderen: het vergroot (werk)plezier, zelfvertrouwen én de teamcommunicatie. Wie een compliment ontvangt, voelt zich gemotiveerd om nog meer het beste uit zichzelf te halen
2) Voorkom miscommunicatie in je team
Miscommunicatie ontstaat vaak doordat we te veel uitgaan van onze eigen aannames en te weinig checken of navragen bij de ander. Ons eigen referentiekader is onbewust leidend, maar klopt lang niet altijd. Lees dit artikel nog eens.

Het helpt enorm als je je daarvan bewust bent. Check actief of je elkaar goed begrijpt. Kortom: Check, check, doublecheck.
3) Tijd voor Feedback
Feedback geven betekent dat je de ander laat weten wat je vindt van zijn prestaties of zijn gedrag. Hoewel er veel over geschreven is, wordt het nog steeds te weinig effectief toegepast. Feedback is een essentieel onderdeel van teamcommunicatie!
Goede feedback stelt anderen in staat om te groeien – en dat geldt ook voor jou als je er actief om vraagt. Feedback is geen kritiek, maar een investering in elkaars ontwikkeling. Zie het als een cadeau dat de samenwerking verbetert.
Lees dit artikel nog eens en je weet wat we bedoelen.

4) Weet waar je met je team naar toe wil.
Waar wil je met je team naartoe? Wat is jullie stip aan de horizon? Wat willen jullie samen bereiken?
Als die doelen helder zijn, heeft dat een enorme positieve impact op de teamcommunicatie: het team spreekt dezelfde taal en weet waar het voor gaat.

5) (Persoonlijk) Leiderschap
Leiderschap betekent de juiste plek innemen in het team en verantwoordelijkheid nemen voor jouw taken. Het houdt ook in dat je duidelijk maakt wat je van anderen verwacht of van hen nodig hebt. Ook dit vraagt om open communicatie. Dit is wat Wikipedia erover zegt.

Een prachtige tool die je hierbij helpt, hebben we in een eerder artikel besproken. Pak dat er ook nog even bij.
Geïnspireerd?
Wil je dat jouw team niet alleen samenwerkt, maar écht samen groeit? Neem contact op met ons als OrganisatieGroei. Wij helpen je de communicatie in je team naar het volgende niveau te tillen.