Nooit meer een Blue Monday. Maak je ambitie waar!

De derde dag van januari wordt ook wel Blue Monday, oftewel ‘Depri maandag’ genoemd.  De meest deprimerende dag van het jaar. Op Blue Monday zijn al goede voornemens mislukt. De vakanties lijken nog ver weg. Buiten is het nog steeds donker en guur en eigenlijk ben je je ambitie even kwijt bent.

Reden voor ons om  met deze blog te komen met info waarmee je elke Blue Monday voortaan de nek omdraait en je daadwerkelijk (persoonlijke en/of zakelijke) wensen en ambities kunt laten uitkomen!

Goede voornemens

In onze vorige blogpost hebben we het gehad over goede voornemens, die helaas vaak al na een paar weken in de prullenbak liggen.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom dit gebeurt? Ook met  je eigen goede voornemens, zakelijke of persoonlijke doelen? De reden ligt in (het gevoel voor) ‘urgentie’.

Urgentie

Zonder een bepaald gevoel van urgentie, kun je het eigenlijk wel vergeten. Een hoge urgentie geeft je namelijk energie die het bereiken van een doel of goede voornemen vergemakkelijkt. Urgentie ontstaat vanzelf wanneer je doel of goede voornemen voldoet aan vijf criteria:

  • Je streeft iets waardevols na dat je écht wilt bereiken.
  • Je krijgt volop nieuwe energie en ambitie wanneer je aan je doel denkt.
  • Het doel biedt je mogelijkheden om jezelf op welk gebied dan ook te ontwikkelen.
  • Het doel maakt dat je weer regie kunt nemen of je expertise (weer) kan laten gelden.
  • Bij jezelf vole je wat je voor anderen kunt betekenen (klanten, collega’s, partner, je team, je kinderen etc.).

Transactie

Uit het vorige blijkt dat, wil een doel eigenlijk haalbaar zijn, het je moet vervullen van energie. Je moet er écht blij van worden en het wil eigenlijk voelen als een soort ‘droom’ die je wilt bereiken, waarbij je iets waardevols voor jezelf en/of voor anderen doet.

Elk doel dat je jezelf stelt is dus eigenlijk een ‘transactie’: Je doet iets waardevols voor jezelf of voor anderen, iets waar jij of anderen dus veel aan hebben.

Neem nu je eigen goede voornemens van het begin van dit jaar er nog eens bij en check ze aan de hand van de genoemde vijf criteria. Check ook eens hoe hoog de ‘waarde’ van de transactie van elk goed voornemen is. Wanneer je de waarde ervan minder dan een 7.5 geeft, zul je wellicht te weinig energie ervaren om door te zetten en je doel te bereiken!

ambitie

Strategie

Het geheim van het bereiken van elk doel is ‘Actie’!
Je zult echt zaken moeten gaan doen en laten, wil je je doel bereiken. Hier begint het harde werken en het gebruik van je (mentale) spieren.
Hier ligt ook de belangrijkste reden waarom doelen niet bereikt worden: we verliezen het overzicht en we weten niet waar te beginnen. Het doel of de ambitie lijkt te groot en de inspanningen die moeten gebeuren lijken op één grote brij van allerlei dingen om aan te pakken. We verliezen overzicht en worden uiteindelijk moedeloos.

Herkenbaar?

Wat we nodig hebben is een strategie: een overzicht van de keuzes die we maken, een duidelijk overzicht van alle stappen die we te maken hebben en het inzicht van welke acties we wánneer kunnen doen.

strategie met ballen

‘Strategie met Ballen’

Bij W2 Insight zijn we enthousiast over de methodiek van ‘Strategie met Ballen’. ‘Strategie met Ballen’ is een zeer effectieve methode waarbij niet je net alleen je doel, je ‘stip op de horizon’ – daar waar je naar toe wilt – bepaalt en neerzet. Je ontwikkelt vervolgens ook je route om daar daadwerkelijk te komen.

Doe eens een workshop die je altijd bij blijft

Veel van onze klanten hebben persoonlijk of met hun team de kracht van deze methode al aan den lijve ervaren.
Wil jij deze ook? Doe dan eens mee met onze unieke workshop ‘Strategie met Ballen’.
In deze workshop leer je hoe ‘Strategie met Ballen’ werkt en hoe je deze in je eigen leven en werk toepast.

De toepassingen van deze methode zijn overigens legio. ‘Strategie met Ballen’ is bijvoorbeeld een fantastisch hulpmiddel bij het maken van alle zakelijke of privé keuzes die je je kunt voorstellen.
Of het gaat om je loopbaan, je team of misschien wel een eigen bedrijf; deze methode verschaft je de duidelijkheid die je nodig hebt.
In deze methodiek gaat het dus helemaal over JOU en jouw ambitie!

‘Strategie met Ballen’: Uniek, fun, eenvoudig en uitermate doeltreffend!

Strategie met Ballen™ is een product van Thomas Business Support. W2 Insight is geaccrediteerd partner.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven