Drie zaken die een goede leider echt moet toepassen

Leider; Coach of Adviseur?

Coach of adviseur: een wereld van verschil.
Vorige week kreeg ik een telefoontje van een goede vriendin die stevig van haar stuk was gebracht door de reactie van een vriend en leider in wie ze groot vertrouwen had. Waar deze persoon in haar beleving altijd respect en eigen verantwoordelijkheid had laten zien, voelde ze zich nu overvallen door zijn persoonlijke en emotionele reactie op haar persoonlijke situatie omdat die doorspekt was van eigen aannames, verwachtingen, projecties en persoonlijke meningen.
Extra pijnlijk: deze reactie was per e-mail bij haar ‘gedropt’.

communicatie

Communicatie
Laat ons maar meteen dat laatste bespreken. Wanneer gebruik je e-mail als medium om iemand iets te laten weten?
De cijfers variëren nogal maar grosso modo wordt datgene wat je wilt zeggen in 7-10% bepaald door je woorden, ±30% door je klemtoon in de stem en de rest door je z.g.n. ‘non-verbale communicatie’. Of die cijfers exact kloppen, daar willen we even vanaf zijn. Het allerbelangrijkste is dat je boodschap als leider congruent is. Je woorden moeten dus ‘kloppen’ met je intonatie en vooral je mimiek, handgebaren, manier van kijken en de ‘lading’ en intensiteit die je in je boodschap legt.

Of je een boodschap dus per e-mail kunt versturen is afhankelijk van de vraag of je dat laatste kunt realiseren.

Hoe persoonlijker een boodschap wordt en hoe meer deze betrekking heeft op je relatie met de ander, hoe minder dus e-mail een geschikt medium hiervoor is. (Vooropgesteld dat de relatie met de ander enigermate belangrijk voor je is ?).

In situaties waarin je als leider én als mens dus persoonlijke feedback of een persoonlijk gevoel wilt communiceren, gebruik je dus nooit nooit nooit e-mail!

Adviseur
We weten het maar al te goed. Als mens willen we de ander graag helpen en daar hoort ook een goed advies bij. Wanneer het advies feitelijkheden betreft over hoe bijvoorbeeld een technisch probleem te tackelen, is dat advies gemakkelijk te baseren op exacte kennis en feiten.
Wanneer het echter persoonlijk zaken in het leven van de ander betreft, begeven we ons snel op glad ijs. We vergeten namelijk te vaak dat dat dit soort van adviezen altijd uit onze eigen koker komen en gebaseerd zijn op onze eigen waarden ervaringen, overtuigingen en verwachtingen. Zodoende hebben deze ook helemaal NIETS met de ander te maken.

“Goede raad is duur!”

Het beste advies geef je eigenlijk als je alleen maar luistert en (open) vragen stelt. Al pratend en antwoordend op je vragen komt de ander dan vanzelf bij oplossingen die voor hem of haar het beste zullen gaan werken.
Bij elke vorm van advies kun tevens in je achterhoofd houden dat de ander zélf niet meer hoeft na te denken wanneer jij meteen met je advies klaar staat. Vooral op het gebied van (persoonlijke) ontwikkeling werkt dit averechts.
Als leider wil je graag proactieve en zelfstandige mensen in je teams. Wees dus zuinig met je adviezen en je hulp wanneer je merkt dat de ander zélf nog niet actief bezig is geweest met het vinden van oplossingen.

Coach  (verkorte definitie EMCC)
Coaching is alles wat je doet met de focus op de professionele of persoonlijke ontwikkeling van anderen met het speciale doel om het vertrouwen van hen in hun eigen ideeën en vooruitzichten te vergroten en hen te helpen bij het ontdekken van alternatieve manieren voor verbetering van hun competenties of oplossen van thema’s in hun leven.
Bij coaching daag je de ander dus uit om hun eigen ideeën of oplossingen helder(der) te krijgen. Dit houdt in dat je uitsluitend luistert, vragen stelt en geen advies geeft.

Verwachtingen
Laten we even eerlijk naar elkaar zijn; we barsten van de verwachtingen naar anderen.
Op zich is dat niet zo erg wanneer we deze verwachtingen ook uitspreken. De ander weet dan waar ie aan toe is. Het wordt een ander verhaal wanneer we onze verwachtingen niet uitspreken of ons er zelfs niet eens van bewust zijn dat we bepaalde verwachtingen hebben. In dat geval geldt het spreekwoord:

 “Assumptions are the mother of all screw ups”

“Wat heeft dit nu met adviseren of coachen te maken?” vraag je je misschien af?
Het antwoord is eenvoudig: hoe vaak sluit jouw advies naar de ander naadloos aan op de verwachtingen die je (over die ander) hebt of wat je graag (van hem/haar) wilt?

Eigenlijk niet zo correct, toch?

‘High Horse’ Dit laatste is een delicaat punt en vraagt van jou (als leider én als mens) om eens wat dieper in je eigen spiegel te kijken. High Horse betekent hier: ‘voetstuk’ ‘verheven’ of ‘superieur’ en komt vaak stiekem om de hoek kijken wanneer we iemand anders advies geven. Vooral degenen die écht met het thema van deze blog aan de slag willen gaan, willen we dit laatste punt niet onthouden. Voor hen de volgende stelling:

‘Elk advies dat jij de ander geeft waardoor jij je beter,  professioneler, wijzer etc. voelt, kan in tegenstelling tot je intentie, als respectloos ervaren worden door de ander omdat jij jezelf op een voetstuk plaatst.’

Laat eens weten wat je van deze stelling vindt en vooral hoe jij voortaan met ‘goede raad’ om wilt gaan.

Contact
Herken jij onderwerpen van deze blog binnen je eigen organisatie of je teams en wil je er iet mee doen?

Plan eenvoudig een 15 minuten gesprek hierover met ons in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven