Mobile menu

artikelen

5 manieren hoe je jezelf als leider in de weg kunt zitten

What’s wrong?

Als leider, herken je het bij jezelf: je bureau vol met stapeltjes, een drukke agenda, mensen die van alles van je gedaan willen hebben, deadlines en natuurlijk je eigen plichtsbesef om alle ‘ballen’ in de lucht te houden?

Dit alles ontstaat niet van de ene op de andere dag. Nee, het sluipt er ongemerkt in waardoor jij ook ongemerkt steeds meer aan energie en effectiviteit inboet met als gevolg is dat structuur en planning verdwijnen.

Kijk eens bij jezelf of je vijf belangrijke valkuilen herkent.

  1. Het Hamsterwiel

Wanneer we druk en gestrest zijn, verliezen we het gevoel voor prioriteit. We reageren op directe prikkels zoals email, telefoontje en gebeurtenissen om ons heen. Onze focus vernauwt zich als het ware en we gaan werken en leven in de waan van de dag. Minder urgente dingen worden aangepakt en aan het einde van de dag zijn (te)veel van de écht belangrijke taken blijven liggen. Een bijkomend effect hiervan is dat we ons moe en ontevreden voelen over de dag. We verwijten onszelf ons ineffectieve gedrag.

De oplossing hier: grijp jezelf in je ‘nekvel’ wanneer je je hiervan bewust wordt. Doe een stap terug. Zet jezelf daarna op de eerste plaats en doe dingen die voor JOU belangrijk zijn om af te handelen. Wat die ook mogen zijn. Het kan zijn dat urgente dingen dan even blijven liggen maar dat is OK. Die pak je daarná op.

  1. ‘Procastination’

Procastination is actief uitstelgedrag. Je kiest ervoor iets anders te doen in plaats van taken die je eigenlijk zou moeten doen.
Bij dit uitstelgedrag negeer je dus een onaangename, maar belangrijke taak, ten gunste van een die leuker of gemakkelijker is.
Je begrijpt; voortdurend toegeven aan deze impuls heeft negatieve gevolgen. Maar ook kleine episodes van uitstelgedrag hebben al negatief effect. Procastination leidt tot verminderde productiviteit en maakt dat we onze doelen niet halen. Natuurlijk geven we zo ook een verkeerd voorbeeld aan mensen om ons heen.

Een mooie manier om procastination aan te pakken is; ‘Eat the Frog first’. Pak aan het begin van de dag meteen datgene aan waar je het meeste tegenop ziet. Wanneer dat dan gedaan is, ben je trots op deze overwinning op jezelf. Je zult zien dat daarna alle verdere taken van een leien dakje gaan.

In deze YouTube de tips van SoChicken

  1. Perfectionisme

Drukte en stress zorgen ervoor dat we juist de eenvoudige oplossingen voor onze uitdagingen niet meer goed genoeg vinden. Er ontstaat rigiditeit in ons denken waardoor vaak perfectionisme ontstaat; we zoeken naar overcomplete oplossingen voor redelijk eenvoudige uitdagingen.

Om deze valkuil te vermijden, spreek je van tevoren een reële tijdslimiet met jezelf af om een taak af te maken of om een probleem te adresseren. Na het verstrijken van deze tijdslimiet, beschouw je de taak als ‘klaar’ en neem je een korte pauze waarna je aan de volgende ‘klus’ begint. Dit vraagt natuurlijk om zelfdiscipline.😊

  1. (Niet) delegeren

Veel leidinggevenden willen nog steeds te veel de touwtjes in handen houden. Hun motivatie: “Ik doe het liever zélf, dan weet ik dat het tenminste goed gebeurt.”
Logisch dat deze valkuil stress veroorzaakt en de ‘to do lijst’ flink groeit met alle gevolgen van dien.

Waarom doen we dit in hemelsnaam?

De (echte) antwoorden zijn legio: angst voor controleverlies, onszelf onmisbaar willen maken of bijvoorbeeld eigen tekortkomingen willen maskeren.

Ook het aantal uitvluchten om juist niet te delegeren, zijn talrijk. Herken je bijvoorbeeld:

“In de tijd dat ik het de ander uitleg, heb ik het zelf gedaan!”

Voor elke leidinggevende is delegeren echter essentieel. Het is het bouwen van een ‘systeem’ waarmee effectief werken van jezelf én van je medewerkers wordt bevorderd. Maar let op: delegeren moet je als leider écht op de juiste manier doen!

Het bouwen van een dergelijk systeem kost ook tijd. Zie dit echter als een investering, want het brengt je uiteindelijk veel tijd en ruimte in je hoofd.

Bekijk deze YouTube over Delegeren

  1. Vermijden

Wanneer we te maken krijgt met zaken die echt lastig zijn of ons zelfs angst aanjagen, hebben we een natuurlijke drang om deze te vermijden. Dit is normaal. Niemand gaat graag een vervelend gesprek met een medewerker aan of brengt graag een nare boodschap over aan een goede vriend.
Naarmate we echter teveel overbelast zijn geraakt, kan deze impuls ons in ernstige mate gaan verlammen waardoor er een patroon van overmatig vermijdingsgedrag van lastige aangelegenheden gaat ontstaan.

Wanneer je deze patronen bij jezelf gaat herkennen, weet dan dat het tijd wordt om aan de rem te trekken. Geef jezelf dan meer ruimte, onderzoek eens wat er aan de hand kan zijn en blijf vooral weg van zelfkritiek.

Wil je weten welke oplossingen wij bij W2 Insight hiervoor hebben gevonden?

Ja, hier wil ik meer van weten!

5 Reacties op
“5 manieren hoe je jezelf als leider in de weg kunt zitten”

  1. S. van Beilen
    donderdag, 4 oktober 2018 om 07:29

    Wow, mooi artikel! Thanks.

  2. Hans
    donderdag, 4 oktober 2018 om 07:30

    Zo herkenbaar. vooral dat uitstellen en dat vermijdgedrag.
    mooie tips van sochicken

  3. Frans van H
    donderdag, 4 oktober 2018 om 07:31

    De spijker op z’n kop mensen.
    Dank voor dit artikel

  4. Suzanne Jansen
    donderdag, 4 oktober 2018 om 07:32

    Ik herken me zó in dat Procastination!
    Fijn dat ik nu weet hoe dat werkt!

  5. Anoniem
    donderdag, 4 oktober 2018 om 08:02

    Dit komt echt aan!
    Dank

Plaats uw reactie.